Halaman

Selasa, 25 Mei 2010

HUKUM AKAD NIKAH MELALUI TELIFON


Al-Lajnah Ad-Daimah lil Ifta ditanya:

Bila rukun-rukun dan syarat-syarat nikah telah lengkap, namun antara wali dan calon suami keduanya berada di negeri (daerah) yang berbeza. Apakah dibolehkan melakukan akad nikah melalui telipon?

Jawab:

Dilihat pada kebanyakan apa yang terjadi pada masa sekarang berupa usaha penipuan, pemalsuan, dan jeleknya perangai pada perbuatan sebahagian orang dengan meniru sebahagian yang lain dalam pembicaraan dan meniru penyamaam suara-suara orang lain, sehinggakan di antara mereka mampu meniru pelbagai suara orang dari gaya lelaki atau perempuan, tua atau muda, atau meniru suara-suara mereka, bahasa mereka yang berbeza-beza dalam satu tiruan, yang apabila pendengar mendengar seakan-akan orang yang berbicara terdiri dari beberapa orang, padahal itu hanya seorang saja.

Juga melihat betapa syariat Islam sangat perihatin dalam menjaga kehormatan dan jiwa serta berhati-hati dalam masalah ini lebih besar dibanding berhati-hati dalam masalah lain dari sekian jenis ikatan (perjanjian) dalam muamalah.

Lajnah berpendapat bahawa semestinya tidak perlu menyandarkan akad-akad nikah tersebut dalam ijab qabul-nya dan pelimpahan perwalian kepada bentuk komunikasi melalui telipon dalam usaha untuk merealisasikan tujuan (maksud) dari syariat ini dan perhatian lebih terhadap upaya menjaga kehormatan dan jiwa sehingga tidak mudah dipermainkan oleh orang-orang yang memperturutkan hawa nafsu dan orang-orang yang berbicara penuh dengan dusta dan penipuan. [Fatawa Al-Lajnah Ad-Daimah 5/45 no. 1373]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan